Avis-koncern bevarer skindet på næsen trods underskud i driften

Jysk Fynske Medier fik et overskud på beskedne 5 millioner kroner af en omsætning på næste 2 milliarder kroner. Årets drift var negativ.

Der er både godt og skidt at sige om regnskabet for landets næststørste mediekoncern, Jysk Fynske Medier.

Koncernen, der blandt andet rummer Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, kom ud af regnskabsåret 2023 med et overskud på fem millioner kroner før skat, og dermed holder man det lagte budget.

Men det beskedne overskud skal ses i lyset af en omsætning på 1,9 milliarder kroner.

I en pressemeddelelse kaldes året for historisk vanskeligt for mange danske medievirksomheder, fordi omsætningen på printannoncer faldt med næsten 20 procent.

- Det har faktisk haft en negativ effekt på vores bundlinje på omkring 100 millioner kroner. Det har vi ikke oplevet før, og så skal vi selvfølgelig være tilfredse med alligevel at kunne levere det resultat, vi havde lovet, siger administrerende direktør Jesper Rosener.

Også ting der gik godt

Koncernens tre deal-selskaber, Sweetdeal, SpotDeal og Deal.dk. præsterede markant over forventningerne. 

Også JFM’s logistikdivision med distributionsselskaber og trykkerier leverede bedre end forventet, og desuden blev resultatet hjulpet af bedre resultat end forventet i distributionsselskabet Dao, som JFM ejer sammen med JP/Politikens Hus og Berlingske Media. 

Desuden bidrog også en positiv kursudvikling for JFM’s værdipapirer og en løbende tilpasning af omkostningerne.

Mod slutningen af året lukkede JFM 11 af sine mindre ugeaviser, som på grund af faldet i printomsætningen ikke længere var rentable. Der blev også gennemført en reduktion i antallet af digitale nichemedier i og omkring Aarhus, som to år efter at være blevet etableret ikke havde opnået den fornødne gennemslagskraft i markedet.

Salget af rent digitale plus-abonnementer til koncernens nyhedssites voksede lige som i 2022 med 40 procent, og det er også kravet i 2024.

Omsætningen i JFM steg i forhold til 2022 med cirka to procent til 1,918 milliarder kroner.

Men driften faldt fra et overskud på 56 millioner til et minus på 40,3 millioner kroner.

Det skyldes bl.a., at omkostningerne til råvarer og materialer steg fra 720,4 til 903,3 millioner kroner.

Fakta om Jysk Fynske Medier

Der er blevet gennemført to sparerunder i 2023 for at nedbringe udgiftsstigninger med omkring 100 mio. kr., den seneste for at spare 43 mio. kr. for at budgettet i 2024 kan hænge sammen.

Også i 2024 sigter Jysk Fynske Medier efter et overskud på fem millioner kroner, og der håbes på et overskud på driften.

Jesper Rosener, administrerende direktør hos Jysk Fynske Medier, forudser, at der bliver brug for færre ansatte.
Jesper Rosener, administrerende direktør hos Jysk Fynske Medier, forudser, at der bliver brug for færre ansatte.
Foto: Morten Grundholm

Jesper Rosener siger til fagmediet MediaWatch, at koncernen skal længere ned i bemanding, for at den digitale forretningsmodel kan hænge sammen. 

- Der er ikke råd til lige så mange redaktionelle kræfter, når den digitale model skal bære forretningen, når man sammenligner med den forretningsmodel, vi har lige nu, men der er ikke planer om at udfase printproduktet i JFM’s lokal- og ugeavisforretninger, siger Jesper Rosener til Mediawatch.

Han varsler dog, at der vil blive set på avisernes udgivelsesfrekvens.  

 



Oversigt

    Oversigt